Nainen pyöräilee kypärä päässä kaupunkiympäristössä. Taustalla on syksyisiä puita.

Sydän nauttii liikunnasta

Säännöllisellä liikunnalla vaikutat sydänsairauksien riskitekijöihin ja vahvistat sydämen toimintaa.

Näin sydänsairaat hyötyvät liikunnasta

Liikunnan avulla voit vaikuttaa yhtäaikaisesti moniin sydänsairauksien riskitekijöihin. Säännöllinen liikunta:

  • laskee verenpainetta
  • tehostaa sokeriaineenvaihduntaa
  • auttaa painonhallinnassa
  • auttaa kolesterolin määrän ja laadun hallinnassa. Liikunta lisää hyvän HDL-kolesterolin määrää ja alentaa haitallista LDL-kolesterolia sekä triglyseridipitoisuutta.
  • rajoittaa valtimoiden ahtaumien syntymistä ja edistää uusien verisuonten kehittymistä
  • parantaa sydämen toimintaa, sillä kyseessä on yksi lihaksistamme. Sydän pystyy entistä paremmin pumppaamaan verta elimistöön ja selviää siltä vaaditusta työstä kevyemmin.

ROHKEUS LIIKKUA myös SYDÄNSAIRAana

Sydänsairaan ei kannata pelätä liikkumista, sillä liikunnasta on runsaasti apua sairauden ennaltaehkäisyssä ja hoidossa. Liikunnasta saadut hyödyt ovat merkittävän suuret. On totta, että liikkuessa sydänsairaan on tarkkailtava oloaan enemmän kuin terveen henkilön, mutta opit kyllä tuntemaan oireesi.

Säännöllisesti liikuntaa harrastavan vaara saada sydäninfarkti tai sydänkuolema liikunnan aikana on hyvin pieni. Liikuntaan tottumattomalla puolestaan yhtäkkiset suuret kertaponnistukset lisäävät vaaraa. Säännöllisen liikunnan avulla voit siis nauttia sinulle mielekkäästä tekemisestä ja elämästä. Jos terveydentilassasi tapahtuu muutos, selvitä sen syy ennen kuin jatkat liikkumista.

LISÄTIETOJA

Sydänliitolta löytyy useita liikuntaoppaita, joihin kannattaa tutustua mikäli kaipaat lisätietoa. Sydänliiton valikoimasta löydät suomeksi ja ruotsiksi mm. seuraavat oppaat:

  • Liikunta ja sepelvaltimotauti
  • Liikunta sydäninfarktin jälkeen
  • Liikunta pallolaajennuksen jälkeen
  • Liikunta ohitusleikkauksen jälkeen

Terveyskylän Sydänsairaudet-talo