Nainen ojentaa miehelle paperipussin apteekissa.

Tervetuloa Liikkujan apteekkiin!

Liikkumiseen erikoistuneet apteekit palvelevat sinua ympäri Suomen.

Apteekit perinteisesti turvaavat lääkkeiden saatavuuden, mutta ne ovat myös merkittävä väestön hyvinvoinnin edistäjä. Apteekista saat luotettavaa tietoa, kuinka edistät hyvinvointiasi liikunnan avulla. Liikkujan Apteekkeja on Suomessa yli 200, ja tunnistat ne apteekin ovessa tai ikkunassa olevasta tarrasta.

Tämän verkkosivuston avulla haluamme palvella sinua liikuntaan liittyvissä kysymyksissäsi. Pohditpa sitten liikunnan merkitystä astmaatikolle ja diabeetikolle tai miten liikunnan avulla voit ennaltaehkäistä ja hoitaa sydänsairauksia, vastaukset löydät sivustoltamme. Ehkäpä kaipaat vinkkejä liikkumisen motivaation. Olemme koonneet paljon hyödyllistä tietoa ja linkkejä sinua varten. Tervetuloa tapaamaan meitä myös apteekkiimme!

LÖYDÄ LIIKKUJAN APTEEKKI LÄHELTÄSI

Tervetuloa apteekkiin keskustelemaan kanssamme liikunnasta.

Liike on lääke

Liikunnalla on monia hyödyllisiä ominaisuuksia, joten lausahdus ”liike on lääke” ei ole suinkaan hatusta temmattu. Liikkuminen ennaltaehkäisee ja hoitaa monia sairauksia, kuten sydän- ja verisuonisairauksia, tuki- ja liikuntaelinsairauksia ja joitakin syöpätauteja. Lisäksi se kohottaa mielialaa, vähentää stressiä ja parantaa unta. Ja mikä parasta: liikuntalääkkeen yhdellä annoksella saa vaikutuksia kaikkiin asioihin samalla kertaa ja vielä ilman sivuvaikutuksia.

Me Liikkujan Apteekit huolehdimme hyvinvoinnistasi kokonaisvaltaisesti!

Aivoterveys ja liikunta >

Diabetes ja liikunta >

Hengityssairaudet ja liikunta >

Mielenterveys ja liikunta >

Nivelvaivat ja liikunta >

Sydänsairaudet ja liikunta >

Lääkkeet ja liikunta

Harva lääke aiheuttaa käyttäjälleen rajoitteita liikuntaan. Päinvastoin hyvin suunniteltu lääkehoito mahdollistaa liikunnan.

Lääkärissä kannattaa kuitenkin tuoda esiin omat liikuntatottumukset rehellisesti. Erityisen raskaat ja paljon fyysistä harjoittelua vaativat lajit voivat muuttaa lääkkeen vaikutusta ja tämä on hyvä tietää etukäteen.

Sydänlääkkeet, verenkiertolääkkeet ja liikunta >

Hengityslääkkeet ja liikunta >

Diabeteslääkkeet ja liikunta >

Kuvassa on vanhoja lääkepulloja.
Nainen ja mies keskustelevat apteekin tiskillä.

MISTÄ MOTIVAATIOTA LIIKKUMISEEN?

LISÄAPUA LIIKUNTA­NEUVONNASTA

Joskus liikkumisen aloittaminen yksin voi olla haastavaa ja kaipaat ammattilaisen vinkkejä. Liikuntaneuvonnasta saat apua liikkuvampaan arkeen.

Pohditko liikunnan merkitystä astmaatikolle ja diabeetikolle tai miten liikunnan avulla voit ennaltaehkäistä ja hoitaa sydänsairauksia? Ehkäpä kaipaat vinkkejä liikkumisen motivaatioon. Vastauksia näihin löydät www.liikkujanapteekit.fi-sivustolta. Sivuston avulla liikuntaan erikoistuneet apteekit haluavat auttaa asiakkaitaan kohti liikunnallista elämäntapaa. #LiikkujanApteekki ...

14 0

Liikunnan aluejärjestöt järjestävät Liikkujan Apteekki -koulutuksia yhteistyössä Liikkuva aikuinen -ohjelman kanssa. Marraskuussa on vuorossa apteekin henkilökunnalle suunnattu Liikuntaa lääkkeeksi -verkkokoulutus. 😊

👉 Liikuntaa lääkkeeksi -koulutuksessa osallistuja saa eväitä liikuntaneuvonnan ja terveysliikunnan edistämiseen lääkehoidon tukena. Koulutuksessa käsitellään aktiivisen elämäntavan ja liikunnan merkitystä yleisimpien kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa. Tarkemmassa käsittelyssä ovat sepelvaltimotauti, eteisvärinä, astma, keuhkoahtaumatauti, 2-tyypin diabetes ja aivoverenkiertohäiriöt.

📍 Koulutus järjestetään ti 2.11.2021 klo 10.00–15.00
📌Koulutuksen hinta on 50 euroa/henkilö.

Kouluttajana toimii fysioterapeutti ja hyvinvoinnin ammattilainen Mimmi Haila. 🤩

➡️ Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan osoitteessa:
tapahtumat.eslu.fi/tapahtumat/la-liikuntaa-laakkeeksi

Linkki ESLUn tapahtumakalenteriin myös biossa. ⬆

liikkuvaaikuinen eklury etelasavonliikunta hameenliikuntajaurheilu kainuunliikunta kepliry #keskisuomenliikunta #kymenlaaksonliikunta lapinliikunta liikury pohjanmaanliikuntajaurheilu pohjoiskarjalanliikuntary onpopliikkua pohjoissavonliikunta phlu_aluejarjesto

#liikunnanaluejärjestöt #eslu #liikkujanapteekki #liikkuvaaikuinen #liikunta #apteekki #koulutus #webinaari #yhdessäenemmän

📷: Liikkuva aikuinen -ohjelma/Jiri Halttunen
...

7 0

Suomen yli 200 Liikkujan Apteekkia palvelevat sinua kun kaipaat luotettavaa tietoa liikunnan lisäämiseen arjessasi. Etsi lähintä Liikkujan Apteekkia verkkosivuiltamme: https://liikkujanapteekit.fi/⠀

#liikkujanapteekki #ilopalvella #uudetverkkosivut
...

9 0

🇫🇮Apteekkimme uusin yhteistyökumppani, Olympiaurheilija SARA KUIVISTO!🇫🇮
.
🌞Liikkujan apteekkina haluamme tuoda esille liikuntaa ja sen terveysvaikutuksia.
.
🌞SARA KUIVISTO on porvoolainen olympiatason urheilija, joka on myös kiinnostunut terveyden edistämisestä.
.
🌞Hän kannustaa kaikkia porvoolaisia ja suomalaisia liikkumaan sekä pitämään huolta itsestään myös ravinnon osalta.
.
💙Liikunta on lääke ja elämäntapa!💙
.
NÄSIN APTEEKKINA haluamme olla mukana tukemassa Saraa matkalla Pariisin Olympialaisiin!🇫🇮🇫🇮🇫🇮
.
.
.
sarakuivisto #porvoofinland #sarakuivisto #olympialaiset #liikkujanapteekki #porvoo #apteekki #visitporvoo #porvoolokal #borgå #terveenelämänpuolesta #liikkuvaaikuinen #terveys #liikunta #hyvinvointi #apotek #hyvaolo #farmasialiitto #apteekkariliitto #fpsometähti #juoksu #porvoolaiset #juoksija #terveellinenruoka
#terveellinenelämä
...

14 2

🍁 Syksy etenee ja ruska on kauneimmillaan 🍂

Nautitaan viikonloppuna ulkoilusta ja luonnon kauneudesta.

Kaunista syysviikonloppua kaikille!

#lokakuualkaa #syksyetenee #ruska #luonto #liikuluonnossa #ulkoilu #liikkujanapteekki #kalajoenapteekki
...

2 0

Liikunnan aloitus tauon jälkeen 🥵

Syksy on hyvä ajankohta aloittaa liikuntaharrastus uudelleen, kun kesä on monella mennyt lomaillessa ja liikkuminen on jäänyt vähemmälle. Tunnustan näin käyneen itsellenikin. Omalla kohdallani olen pari kuukautta ollut käymättä juoksulenkillä ja nyt viime viikonloppuna lähdin taas liikkeelle varovasti reilun viiden kilometrin polkujuoksulenkillä. Ensimmäinen lenkki kannattaa ottaa rauhassa ja itsekin pudotin vauhdin leppoisaan etenemismoodiin (keskisyke 139). Suosittelen kaikille aloittamaan lenkkeilyn tauon jälkeen varovasti. Jos omistaa sykemittarin niin sitä kannattaa alussa vilkaista, ettei syke nouse kovin korkeisiin lukemiin (yli 160). Toisaalta ilman mittariakin pääsee hyvin vauhtiin, täytyy vain oppia tarkkailemaan hengitystä ja malttaa ottaa alussa tarpeeksi rauhallisesti. Ensimmäisillä lenkeillä pitää osata myös kävellä pätkiä, jos syke nousee liian korkeaksi. Hyvä vinkki sopivan vauhdin löytämiseksi on ottaa saman tasoinen lenkkikaveri mukaan lenkille ja jos pystyy juttelemaan kaverin kanssa sujuvasti lenkillä, niin vauhti on silloin sopiva.

Itse tykkään harrastaa monipuolisesti eri liikuntamuotoja, kannattaa suosia sellaisia lajeja mistä itse tykkää. Kuitenkin sanoisin, että monipuolisesti liikkumalla liikunnasta aiheutuvia vammoja ei synny niin helposti. Hyviä liikuntamuotoja kaikille ovat sauvakävely, uinti, vesijuoksu ja pyöräily, näissä kuormitus nivelille ei ole niin suurta, mutta elimistö saa kuitenkin monipuolista ärsykettä. Alussa kannattaa ensimmäisinä viikkoina tehdä vain 1-2 lenkkiä ja määrää voi oman kuntopohjan ja tavoitteiden perusteella hiljalleen nostaa. Kansanterveydellisestä näkökulmasta aikuisille suosituksena on 2,5 tuntia kestävyysliikuntaa viikossa. Tähän tavoitemäärään meidän kaikkien tulisi pyrkiä, mutta tuo määrä voi tulla pienissä osissa täyteen. Hyvänä vinkkinä on työmatkaliikunta (kävely/pyöräily), siinä saa helposti kasaan tuon viikoittaisen tavoitteen ja samalla tulee säästäneeksi polttoainekuluissa sekä työpäivä lähtee mukavammin käyntiin ulkoilulla.

Liikunnallisin terveisin Juha 🏃‍♂️
#suomussalmenapteekki #liikkujanapteekki #hyötyliikunta
...

2 0

🌍Maailman Alzheimer-päivä ti 21.9.🌍
.
🍃Tiesitkö jo, että liikunnalla voidaan vaikuttaa Alzheimerin taudin puhkeamiseen?🍃

🔹️Liikunta parantaa verenkiertoa aivoissa ja vaikuttaa positiivisesti hermojärjestelmään.

🔹️Liikkuja myös nukkuu yönsä paremmin ja edistää näin aivoterveyttään.

🔹️Liikunnan avulla voi pitää yllä myös sosiaalisia suhteita.

Liikutaan mahdollisuuksien mukaan yhdessä😊
.
.
Lue lisää:
https://www.muistiliitto.fi/fi/muistiliitto/ajankohtaista/muistiliiton-blogi/blogikirjoitukset/liikunta-muistin-paras-ystava
.
.
#porvoo #apteekki #muisti #alzheimer #liikkujanapteekki #aivoterveys #liikunta #hyvinvointi #terveys #borgå #apotek #worldalzheimersday #näsinapteekki #muistiliitto
...

8 0

Vielä on hyviä ilmoja tehdä ulkoliikuntaa esimerkiksi Merenojan lähiliikuntapaikalla, Jussi Jokisen puistossa 💪.

Joko olet tutustunut ulkokuntosaliin? Jos et niin nyt tutustumaan 🏋️.

Meillä on Kalajoella hienot mahdollisuudet monipuoliseen liikuntaan myös ulkona ☀️.

Tekemistä riittää kaiken ikäisille 👨‍👩‍👧‍👦

Ihanaa liikunnallista viikonloppua!

#viikonloppu #liikkujanapteekki #ulkosali #liikeonlääke #hapekasta #vieläonkelejä #ylösjaulos #merenojanlähiliikuntapaikka
#kalajoki #kalajoenapteekki
...

31 0